In het kader van modernisering zijn op steeds meer scholen zogenaamde iPad-klassen te vinden, klassen die geen gebruik meer maken van boeken, maar werken vanaf een iPad. Zoals elke vernieuwing heeft ook de iPad-klas voor- en nadelen, in dit artikel staan ze op een rijtje.

Voordelen

Het gebruiken van digitale leermiddelen zorgt ervoor dat leerlingen zich meer betrokken voelen bij het leerproces. Ze zijn sneller bereid om meer tijd te steken in hun huiswerk, wat weer voor betere cijfers zorgt. iPads bieden mogelijkheden voor zowel de jongeren als de oudere leerlingen. De jongere leerlingen kunnen met reken- en taalspelletjes op een leuke manier leren, oudere leerlingen kunnen gebruik maken van handige apps om bijvoorbeeld presentaties te geven of snel iets op te zoeken.

Nadelen

Naast voordelen zijn er ook nadelen aan het gebruik van de iPad in de klas verbonden. Allereerst is het voor een school veel organisatie- en administratiewerk om over te stappen op iPads. De iPads moeten beheerd worden, voorzien worden van de juiste applicaties en altijd opgeladen zijn. Ook moeten sommige spelletjes juist geblokkeerd worden, omdat ze anders afleiding veroorzaken. Daarnaast is groepswerk lastig met een iPad, leerlingen kunnen wel samen in een boek kijken maar niet samen op een iPad werken. Hierdoor heeft bij groepswerk altijd één leerling de leiding. Ook kan het gebruik van de iPad riskant zijn: wanneer de techniek niet meewerkt, kan de klas niet door werken en bestaat de kans op een achterstand, omdat er geen boeken voor handen zijn.

 

Tags: ,