competentiesZoals wij eerder berichtten is het met name bij de beroepsgerichte opleidingen van groot belang dat zij goed aansluiten bij de vraag van bedrijven en instellingen in de regio. Het is echter gebleken dat veel opleidingen wel voldoende kennis en vaardigheden bij brengen, maar in de ontwikkeling van competenties nog tekort schieten. Daarom heeft de overheid sinds augustus 2012 een nieuwe onderwijsstructuur doorgevoerd op basis van beroepsgerichte kwalificaties, waarin ook het ontwikkelen van essentiƫle competenties is opgenomen. Een goede zaak, want zo kunnen de studenten veel beter voorbereidt de arbeidsmarkt op zou je denken, maar in de praktijk laat de nieuwe vorm van onderwijs nog veel te wensen over.

Uiteraard kom je bij het doorvoeren van elke verandering valkuilen en onvoorziene obstakels tegen die overwonnen moeten worden. Maar bij het introduceren van competentiegericht leren lijkt het hele plan van aanpak ver te zoeken. De eisen zijn gesteld maar er worden geen handvaten aangeboden om aan de eisen te voldoen. Hoe train je een competentie en hoe beoordeel je die? Kunnen docenten zomaar een nieuwe rol aannemen (van hun wordt een meer coachende rol verwacht) in het klaslokaal of moeten zij hiervoor bijgeschoold worden?

Competentiegericht onderwijs zou competenties zoals verantwoordelijkheid nemen, zelfstandig werken en initiatief tonen, moeten bevorderen. Maar in de praktijk komt het er nu voornamelijk op neer dat leerlingen zich verloren voelen met de minimale lesuren die zij aangeboden krijgen en een docent die opeens veranderd is in een coach maar hier eigenlijk nog niet goed bekwaam in is.

Het idee om competentie ontwikkeling op te nemen in het curriculum is een idee dat vanuit het bedrijfsleven komt. Daar merken ze vaak dat het met kennis van net afgestudeerde medewerkers wel goed zit maar dat vaardigheden zoals leidinggeven en presenteren nog niet of nauwelijks getraind zijn. Daardoor moeten zij vaak nog investeren in nascholing bij een management opleider en dat doen ze natuurlijk liever niet. Het zou mooi zijn als ze daarom bereid zouden zijn om tijd of geld te investeren in het competentiegericht onderwijs, zodat het een succes kan worden.

 

Tags: ,